Türk sinemasının 100 yıllık tarihinde Cinedergi yazarlarının en etkilendikleri kadın performanslarını seçtik. Hepimizin bir şekilde aşık olduğu kadınların gölgeleri bunlar…
SERDAR AKBIYIK
Türk Sinemasının 100 yıllık tarihini onurlandırmak, biraz da hafızaları tazelemek için yaptığımız dosyalarda sıra en iyi kadın performanslarına geldi. Yazarlarımızın 10 isimlik listelerini sayfalarımızda bulacaksınız. Ama bütün yazarlarımızın ortak şikayetini yazmadan geçmeyelim, hepsinin söylediği 10 isimlik listelerin çok kısa olduğu. Ama bunu sınırlandırmak zorundayız. Çünkü kaç tane isim versek yine de yetmeyecek. Kolay mı 100 yılda çekilen binlerce film ve performans. Bu sayıda sizlere hepimizin zamanında aşık olduğu kadınların gölgelerini sunuyoruz. İsmini koyamadıklarımızdan ise özür diliyoruz.
Tülin Özen – Zeynep – Meleğin Düşüşü
Damla Sönmez – Özlem – Bornova Bornova
Nur Sürer – Kiraz – Kiraz Çiçek Açıyor
Lale Belkıs – Kötü Kadın Tiplemesi
Nur Sürer – İnci – Uçurtmayı Vurmasınlar
Hatice Aslan – Hacer – Üç Maymun
Nazan Kesal – Meryem – Saç
Müjde Ar – Üftade – Teyzem
Hülya Avşar – Dilber – Berlin Berlin
Zuhal Olcay – Ayşe – Bir Avuç Gökyüzü
ALİ ULVİ UYANIK
Türkan Şoray’ın dört karakter ve filmiyle yer aldığı bir liste olması tesadüf değil. Erkek egemen toplumda, tüm kötülüklere karşı iffetini ve onurunu korumak, ayakta hatta hayatta kalmak mücadelesi içindeki kadınların tüm sınıflardaki örneklerini canlandırmayı özenle seçti. Sonra 1980’lerde Müjde Ar gelerek Yeşilçam’ın kadın oyuncu kurallarını / kalıplarını tuzla buz etti. Onun canlandırdığı karakterlerin sesleri gür çıkıyor ve kadının bir birey olduğu gerçeğini haykırıyordu. Kadının gelenek-görenek köleliğine karşı gelmesi ise “Gelin”deki Meryem’le daha önce başlamıştı. Ve Türk Sineması’nın kadınları, bazen suretlerine aşık olunan buğulu güzeller, bazen de saplantıyla takip edilen üzgün gölgelerdir.
Asya / Selvi Boylum Al Yazmalım / Türkan Şoray
Cemile / Gramofon Avrat / Türkan Şoray
İnci / Uçurtmayı Vurmasınlar / Nur Sürer
Meral / Sevmek Zamanı / Sema Özcan
Meryem / Gelin / Hülya Koçyiğit
Meryem / Saç / Nazan Kesal
Mine / Mine / Türkan Şoray
Sabiha / Vesikalı Yarim / Türkan Şoray
Üftade / Teyzem / Müjde Ar
Vasfiye / Adı Vasfiye / Müjde Ar
ALPER TURGUT
Türkan Şoray – Asya / Selvi Boylum Al Yazmalım
Müjde Ar – Fahriye / Fahriye Abla
Aliye Rona / Irazca / Yılanların Öcü
Adile Naşit – Hafize Ana / Hababam Sınıfı
Nur Sürer – İnci / Uçartmayı Vurmasınlar
Derya Alabora – Uğur / Masumiyet
Nurgül Yeşilçay – Kostak Emine / Eğreti Gelin
Fatma Girik – Zelha / Acı
Hale Soygazi – Aygül / Bir Yudum Sevgi
Hülya Koçyiğit – Hacer / DiyeT
——————————
Banu Bozdemir
Adile Naşit / Hafize Ana – Hababam Sınıfı
Müjde Ar – Ah Belinda
Türkan Şoray –Selvi Boylum Al Yazmalım
Perran Kutman – Gırgıriye
Hülya Koçyiğit – Gelin
Derya Alabora – Masumiyet
Fatma Girik –Keşanlı Ali Destanı
Hale Soygazi – Maden
Nur Sürer – Uçurtmayı Vurmasınlar
Füsun Demirel – Büyük Adam Küçük Aşk
EGEMEN TOKATLIOGLU
Sinemamızın yüzüncü yılı nedeniyle geçen ay yaptığımız 10 erkek karaktere bu ay sinemamıza damga vuran 10 kadın karakter ile devam ediyoruz. Yeşilçam’dan günümüz sinemasına pek çok muazzam aktris akıllara kazınan rolleri ile bizlerde ayrı bir yer edinmiştir. Bu aktrisler uzun zaman geçse bile o rolleri ile daima hatırlanacak niteliktedirler. Hayat verdikleri iyi ve kötü kişilikleri ile akıllara kazınan bu kadın karakterleri hatırlayalım istedik.
1-Aliye (Hale Soygazi-Vurun Kahpeye)
2- Hafize (Adile Naşit- Hababam Sınıfı)
3-Meryem (Hülya Koçyiğit-Gelin)
4-Sultan (Türkan Şoray-Sultan)
5-Üftade (Müjde Ar-Teyzem)
6-Neriman (Belgin Doruk-Küçük Hanımefendi)
7-Irazca (Aliye Rona-Yılanların Öcü)
8-Zine (Şerif Sezer-Yol)
9-Dilber (Hülya Avşar-Berlin In Berlin)
10-Ayşecik (Zeynep Değirmencioğlu-Ayşecik)
FIRAT SAYICI
Türk sinemasında erkek egemen oyuncuların arasından sıyrılan, güzellikleriyle ya da yetenekleriyle öne çıkan kadın oyuncular maalesef ki çok az. Yeşilçam döneminde devleşen kadın oyuncularımızın oyunculuk anlamında çok büyük yetenekler sergilemelerine imkan veren filmler azdı. Bunun en büyük sebebi sesli çekim olmamasıydı. Son yıllarda özellikle de festivallerde rastgeldiğimiz kalbur üstü filmlerde enfes oyunculuklara şahit oluyoruz. Yaptığım listede Yeşilçam’dan günümüze bir seçki oluşturmaya çalıştım. Yer darlığından dolayı adını koyamadığım onlarca karakterden de sinema adına şimdiden özür dilerim.
Irazca – Aliye Rona (Yılanların Öcü)
Elmas – Hülya Koçyiğit (Kurbağalar)
Hafize Ana – Adile Naşit (Hababam Serisi)
Derya Altınay/Melek/Nuran – Türkan Şoray (Hayallerim Aşkım ve Sen)
Gül – Zuhal Olcay (Dünden Sonra Yarından Önce)
Başak Billurses – Fatma Girik (Japon İşi)
Uğur – Derya Alabora (Masumiyet)
Zine – Şerif Sezer (Yol)
Hacer – Hatice Aslan (Üç Maymun)
Nilgün – Başak Köklükaya (İtiraf)
Halil İbrahim Sağlam
Türk sinemasında kadın karakter yaratma sorunsalının zorluğu malum. Erkek karakterdeki çeşitlilik, genelde kadın karakterlerde kendisini tek tipliliğe bırakmıştır. Fakat 100 yıllık sinema tarihimizde iyi yazılmış ve oynanmış kadın karakterlere az da olsa rastlamak mümkün. Herhangi bir sıralama yapmadan “kadın karakter” denildiğinde aklıma gelen on ismi aşağıdaki gibi sıraladım.
Meryem (Hülya Koçyiğit) – Gelin
Dila (Türkan Şoray) – Dila Hanım
Hamlet (Fatma Girik) – İntikam Meleği / Kadın Hamlet
Hafize Ana (Adile Naşit) – Hababam Sınıfı
Zeynep (Jale Arıkan) – Zerre
Uğur (Derya Alabora) – Masumiyet
Serap / Naciye (Müjde Ar) – Aaahh Belinda
Aliye (Hale Soygazi) – Vurun Kahpeye
Huriye (Adile Naşit) – Ah Nerede
Aydanur (Nurgül Yeşilçay) – Vicdan
KEREM AKÇA
Türk sinemasında kırsal kesim yaşantısı veya kent hayatı farklı dönemlerde elden geçirilmiştir. Göç meselesinin hakimiyetinin yanı sıra bambaşka sınıfların varoluşları, ayakta durma çabaları sorgulanmıştır. Buna paralel olarak Türkan Şoray’dan Hülya Avşar’a, Hülya Koçyiğit’ten Zuhal Olcay’a kadar birçok önemli kadın oyuncu da karşımıza çıkmıştı. Bu isimlerin yarattığı, toplumda kadının rolünü sorgulayan kalıcı yüzler bu listeyi oluştururken esaslı gerekçeme dönüştü.
1-Sabiha (Türkan Şoray) (Vesikalı Yarim)
2-Serap / Naciye (Müjde Ar) (Aaaahh Belinda)
3-Mavili kadın (Zuhal Olcay) (Gizli Yüz)
4-Ela (Defne Halman) (Hayatboyu)
5-Hamlet (Fatma Girik) (Kadın Hamlet)
6-Aysel (Cahide Sonku) (Bataklı Damın Kızı Aysel)
7-Melike (Melike Demirağ) (Arkadaş)
8-Hafize Ana (Adile Naşit) (Hababam Sınıfı serisi)
9-Dilber (Hülya Avşar) (Berlin in Berlin)
10-Meryem (Hülya Koçyiğit) (Gelin)
Murat Kızılca
Bir önceki sayıda seçtiğimiz erkek karakterlerden sonra sıra geldi kadın karakterlere. Yine oldukça zor bir seçim ile karşı karşıyayız. Erkek karakterleri seçerken uyguladığım yöntemi aynen bu liste için de uyguladım. Kadın karakterin merkezde olduğu ve tamamen onun hikâyesinin anlatıldığı filmlere odaklanmaya çalıştım. Bu tip listelerde çemberi ne kadar daraltmaya çalışırsanız çalışın, her şekilde birçok önemli karakter liste dışı kalmaya mecburdur. Burada da öyle oldu. Kişisel tercihlerin devreye girmesiyle son halini alan liste aşağıdaki gibi şekillendi.
* Meryem/ – Hülya Koçyiğit – Gelin/
* Emine – Necla Nazır – Yatık Emine (1974)
* Bedrana – Perihan Savaş – Bedrana (1974)
* Asya – Türkan Şoray – Selvi Boylum Al Yazmalım (1978)
* Aygül – Hale Soygazi – Bir Yudum Sevgi (1984)
* Fahriye – Müjde Ar – Fahriye Abla (1984)
* Elmas – Hülya Koçyiğit – Kurbağalar (1985)
* Mine – Türkan Şoray – Mine (1985)
* Üftade – Müjde Ar – Teyzem (1987)
* Zeynep – Jale Arıkan – Zerre (2012)
MASİS ÜŞENMEZ
Türk Sineması’nda kadın hep erkeğinin arkasından gelir. Göze çarpan 10 karakter bulmakta oldukça zorlandım. İlk dönemlere bakacak olursak Hülya Koçyiğit, Türkan Şoray ve Fatma Girik ile başlayan köylü kadının gücü 70’lerin başlarına kadar devam eder, sonrasında göç eden kadınların dramını izleriz. 80’lerde ise Müjde Ar’la gelişen güçlü kadın imajı takipçi bulmaz. Günümüz kadın karakterleri ise şehir hayatının yalnızlığını vurgular niteliktedir. Toplumdaki dışlanmışlıkları sinemada kendine yer bulur.
Keşanlı Ali Destanı (1965) Fatma Girik
Diyet (1975) Hülya Koçyiğit – Hacer
Selvi Boylum, Al Yazmalım (1978) Türkân Şoray – Asya
Fahriye Abla (1984) Müjde Ar – Fahriye
Teyzem (1986) Müjde Ar – Üftade
Uçurtmayı Vurmasınlar (1989) Nur Sürer – İnci
Berlin in Berlin (1993) Hülya Avşar – Dilber
Masumiyet (1997) Derya Alabora – Uğur
Duvara Karşı (2004) Sibel Kekilli – Sibel Güner
Mutluluk (2007) Özgü Namal – Meryem
Melis Zararsız
Türk sinemasının kadın karakterleri diye düşündüğümde aslında aklıma özellikle Yeşilçam döneminin belirli kalıpları geliyor. İyi ile kötünün çok kesin çizgilerle birbirinden ayrıldığı, kadının genelde hep ya deli divane aşık olduğu ya da arzu nesnesi olarak konumlandırıldığı filmlerde ikonlaşmış isimler var. Yeni dönemden ise aklıma pek öne çıkan ve bu listeye layık bir isim gelmedi, ne varsa eskilerde varmış azizim!
100 yılın 10 Türk Kadın Aktrisi
Cahide Sonku – Bataklı Damın Kızı Aysel
Adile Naşit – Tüm filmleri, tüm karakterleri
Gülşen Bubikoğlu – Tüm filmleri, tüm karakterleri
Belgin Doruk – Küçük Hanımefendi serisi
Neriman Köksal- Fosforlu Cevriye
Türkan Şoray – Kara Gözlüm
Fatma Girik – Erkek Fatma
Müjde Ar – Teyzem
Suzan Avcı – Şıngırdak Melahat
Hale Soygazi – Kadının Adı Yok
MURAT TOLGA ŞEN
Dürüst olmak gerekirse, “10 erkek karakter” listesini yapmaktan çok daha sordu “10 kadın listesi” ve işin acıklı tarafı Türk sinemasının yeni yönetmenleri kadın karakterler yaratmak konusunda Yeşilçam’lı ustaların eline su dökemiyor. Kadının adı olmadığı gibi tasviri de kalmamış. Sanırım bu liste için en beteketli zamanlar 80’ler ama listeyi “şehirli kadının varoluşunu ve cinselliğini keşfedişi” zamanlarına tutsak etmek istemedim, olabildiğince yıllara yaymaya çalıştım.
Hafize Ana – Adile Naşit – Hababam Sınıfı
İnci – Nur Sürer – Uçurtmayı Vurmasınlar
Sultan – Türkan Şoray – Sultan
Asya – Türkan Şoray – Selvi Boylum Al Yazmalım
Meryem – Hülya Koçyiğit – Gelin
Üftade – Müjde Ar – Teyzem
Keje – Şermin Hürmeriç – Eşkıya
Fatma Nur Gaye – Özlem Tekin – Hokkabaz
Siti Ana – Demet Akbağ – Vizontele
İffet – Müjde Ar – İffet
100 Yılın kadınları
Türk sinemasının 100 yıllık tarihinde Cinedergi yazarlarının en etkilendikleri kadın performanslarını seçtik. Hepimizin bir şekilde aşık olduğu kadınların gölgeleri bunlar…
Türk Sinemasının 100 yıllık tarihini onurlandırmak, biraz da hafızaları tazelemek için yaptığımız dosyalarda sıra en iyi kadın performanslarına geldi. Yazarlarımızın 10 isimlik listelerini sayfalarımızda bulacaksınız. Ama bütün yazarlarımızın ortak şikayetini yazmadan geçmeyelim, hepsinin söylediği 10 isimlik listelerin çok kısa olduğu. Ama bunu sınırlandırmak zorundayız. Çünkü kaç tane isim versek yine de yetmeyecek. Kolay mı 100 yılda çekilen binlerce film ve performans. Bu sayıda sizlere hepimizin zamanında aşık olduğu kadınların gölgelerini sunuyoruz. İsmini koyamadıklarımızdan ise özür diliyoruz.
Tülin Özen – Zeynep – Meleğin Düşüşü
Damla Sönmez – Özlem – Bornova Bornova
Nur Sürer – Kiraz – Kiraz Çiçek Açıyor
Lale Belkıs – Kötü Kadın Tiplemesi
Nur Sürer – İnci – Uçurtmayı Vurmasınlar
Hatice Aslan – Hacer – Üç Maymun
Nazan Kesal – Meryem – Saç
Müjde Ar – Üftade – Teyzem
Hülya Avşar – Dilber – Berlin Berlin
Zuhal Olcay – Ayşe – Bir Avuç Gökyüzü
Utku Ögetürk
100 yıllık sinema tarihinin en iyilerini seçmeye devam ederken her çok geçen ay tercih yapmak, en iyileri belirlemek çok daha zor bir hal alıyor. Geçen ay on erkek oyuncunun unutulmaz performanslarını sıralarken listemin dışında kalan aktörlerin isimlerine bakıp büyük bir suçluluk hissetmiştim. Bu ay da muhtemelen aynı suçluluk duygusunu geride bırakmak zorunda kaldığım kadın oyuncular için hissedeceğim.
Belgin Doruk – Küçük Hanımefendi – Neriman
Adile Naşit – Hababam Sınıfı – Hafize Ana
Türkan Şoray – Dönüş – Gülcan
Sezer Sezin – Şoför Nebahat – Nebahat
Neriman Köksal – Fosforlu Cevriye – Cevriye
Hülya Avşar – Berlin in Berlin – Dilber
Şerif Sezer – Yol – Zine
Hale Soygazi – Cazibe Hanım’ın Gündüz Düşleri –Cazibe
Hülya Koçyiğit – Samanyolu – Zulal
Türkan Şoray – Selvi Boylum Al Yazmalım – Asya