Bu hafta vizyona giren Direniş Günlerinde Aşk-Apres Mai yönetmenin 68 dönemi sonrasını anlattığı seyredilmesi gereken bir yapım…

Fransız sinemasını çok tercih etmem ama bazen öyle örnekler çıkıyor ki benim filmlerim listeme severek ekliyorum. Bu hafta vizyona giren Direniş Günlerinde Aşk filmi de işte böyle bir film. Bizim dağıtımcıların filmlerin orijinal isimlerini değiştirerek koyduğu adlar çoğunlukla çuvallıyor. Bu filmin de orijinal adı Apres Mai yani Mayıs’tan Sonra. Filmin anlattığıyla birebir uyuşan bir ad. Tabii bizimkiler bakmış biraz aşk, biraz gençlerin eylemi, yapıştırmışlar Direniş Günlerinde Aşk ismini. Halbuki film çok zor bir konuyu çok yaratıcı bir şekilde işliyor. 1968 Mayıs’ından sonra yaşanan çözülmeyi kişisel boyutta işliyor. Yönetmen Olivier Assayas 1955 doğumlu yani 1971’de 16 yaşında; filmin kahramanı Gilles ile benzer yaş, zaten Gilles yönetmenin altergosu. Film için yarı otobiyografik bir çalışma diyebiliriz. 1968’ten sonra hayatlar değişime uğradı, peki nereye doğru evrildi? Biz ve bütün dünya bu gençlik hareketinden sonra nasıl bu duruma geldi. Böylesi büyük soruları kendi küçük cevaplarıyla bireyselleştiren, çözülmenin ana hatlarını en kişisel şekilde cevaplayan bir yapım. Bu anlamıyla çok tartışılacak da bir film. 68 sonrası toplumun her bireyi ama öncelikle gençler hücrelerine kadar siyasileşmiş ama yola nasıl devam edeceklerini bilememişlerdir. İşte bu belirsizliğin içinde yuvarlanan lise öğrencisi Gilles hem siyasi mücadelesini hem de kendini bulma savaşını vermektedir. Tam da bu noktada çok tartışılacak sorular sorar yönetmen ama sadece soruları sorup bırakmaz. Yaşantısının kendisini götürdüğü yerlerle aslında cevaplarını da verir. Gilles lisedeki arkadaşlarıyla siyasi eylemlere karışmakta, sol örgütlerin içinde bulunmakta aynı zamanda resim yaparak da kimliğini oluşturmaktadır. Bütün bu dönemde sol örgütler kendi içinde bir bölünme yaşamaktadır. Maocularla, Troçkistler ve Sovyetçiler yaşanan günlerin hangi devrime doğru evrileceğinin hesaplarını yaparlar. Gilles bu arada bütün bu sistemin içinde kendi kişisel yerini bulma çabasındadır. Kendi kişisel yerini bulma savaşının en önemli bölümlerinde ise aşk karşımıza çıkar. Özellikle gençlik, devrim ve aşk üçlemesi tartışmalı bir konudur. Günümüzde de öyle. Aşk örgütler ve sosyalizm tarafından hoş karşılanmaz. Bu söylediğimi eleştiren çok olacaktır ama 80 öncesi örgütlerde bulunanlar beni eminim ki doğrularlar. İkinci olarak bireyselleşme sosyalizm ile çatışmaktadır. Çünkü bireyselleşme burjuvazinin bir dışa vurumu olarak kabul edilir. Zaten sosyalizmin en büyük çıkmazı da burjuvaziden doğan bir ideoloji olup işçi sınıfına dayanma gibi bir tezat yaşamasıdır. Bütün bu çatışmalar Gilles’in ve arkadaşlarının tercihlerinde rol oynayacaktır. Film sonuna kadar siyasi bir film olmasına rağmen aşkı odağına oturtmuş ve Gilles’in acılarının en büyüğü olarak bize sunmuş. Mesela bir aşkın unutulmamasının en büyük gereği nedir? Gilles’in de yaşadığı gibi ulaşılmaz veya yaşanamaz olmasıdır. Bu bazen karşılıksız bir aşktır bazen ölüm onu unutulmazlar arasına yerleştirir ki Gilles için ikisi de söz konusudur. Örgüt içinde yerini ararken sanatçı yönünün baskısıyla yaratıcılığını öne çıkarmak Gilles’in daha çok anarşist olarak tanımlanmasına sebep olur. Bu aslında doğru bir tanımlama değildir, sadece bir ideolojinin altında bireyselleşme çabasına ve yaratıcılığına sahip her insanın karşılaştığı tezattır. Bu satırlarda bazı filmler için “Aman sinemada seyredin” deriz. Ve çoğunlukla bu filmler görseli güçlü yapımlardır. Apres Mai görseli güçlü bir film olmasından daha çok diyaloglara dayalı bir film. Ve bu sefer alt yazı çok önemli filmi algılayabilmek için. İnternette bir versiyonu var ama alt yazısı çok yetersiz. Onun için Fransızcanız iyi değilse Apres Mai’yi mutlaka sinemada seyredin. Yönetmen dönemin bir çok şair, örgüt, edebi eser hatta tablosuna gönderme yapıyor. Bu filmi iyice hazmedebilmek için biraz birikim de gerekiyor. Filmi seyrettikten sonra bazı isimleri internetten arayacağınızı düşünüyorum. Arkadaşlarınızla gidebileceğiniz ve üstüne uzun tartışmalar yapabileceğiniz başarılı bir yapım Apres Mai.

FİLMİN KÜNYESİ
Filmin Orijinal adı: Apres Mai
Yönetmen: Olivier Assayas
Senarist: Ovier Assayas
Oyuncular: Dolores Chaplin, André Marcon, Lola Creton, Martin Loizillon, Johnny Flynn
Tür: Dram
Yapım: 2012, Fransa, 122 Dak.

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.