Geçen yıl gibi 2018’de de komedi filmleri gişenin kıralı oldu. Ama bu sefer gişe yapan filmlerin aile komedisi olması dikkat çekiciydi. Recep İvedik, Çakallarla Dans gibi “kanka” komedilerinin pabucu dama atıldı…

Bu sayfalarda 2017’nin en çok izlenen filmlerini verdiğimizde 10 filmden sekizinin komedi olduğunu hatırlarsınız. 2018’in ilk aylarında da en çok gişe yapan filmlere baktığımızda bir değişiklik yok. Verilere göre, Cem Yılmaz’ın Arif v 216 filmi 4,8 milyon seyirci ile 2018 yılının en çok izlenen filmi oldu. Arif v 216 bu dönem itibarıyla 61 milyon liranın üzerinde gişe geliri elde etti. Deliha 2, 1 milyon 961 bin kişiyle ikinci, Aile Arasında ise 1 milyon 703 bin kişiyle üçüncü sırayı aldı. 2017’nin sonlarında vizyona giren Aile Arasında filmi, bu dönemle birlikte toplam 5 milyon 88 bin seyirci sayısına ulaştı. Bütün bu sayılar çoğalan sinema izleyicisi açısından memnunluk verici. Ama bir unsur var ki sinemamız için daha önemli. Bu saydığımız komedilerin hepsinin neredeyse Yeşilçam dönemini hatırlatır bir şekilde baskın öğesi aile. Aile komedileri sinemamızın olmazsa olmazıydı Yeşilçam’da. Münir Özkul, Adile Naşit, Ayşen Gruda, Tarık Akan, Kemal Sunal, Zeki Alasya, Metin Akpınar ve bir çok oyuncu bu filmlerle izleyicinin gönlünde taht kurdu. Ertem Eğilmez’den Orhan Aksoy’a kadar dönemin başarılı yönetmenleri aile komedilerini çekti. 1990’larda tüm sinemamız gibi aile komedileri de sessizliğe büründü. 2000’lerden itibaren yeni bir sinema anlayışı ve yükselen bir sinema ortaya çıktı. Bu yeni sinema hem yurt içinde izleyicisini artırdı hem de yurt dışında büyük ödülleri ülkeye getirdi. Komedi yine endüstrinin ağırlığını çekiyordu. Fakat bu komedi başka bir tür komediydi. Daha argo, daha derinliksiz konular ve neredeyse one man show türünde bir yapıydı. Komedisi de daha çok absürd komedi denilen bir türdü. Yeşilçam’ın o trajikomik ve sinemasal değeri yüksek yapısı silinmiş izleyiciye çok şey vermeyen, gülerken düşündürmeyen bir komedi ortaya çıkmıştı. Bizim de birkaç örneği dışında eleştirdiğimiz hep bu oldu. Yanlış anlaşılmasın absürd komediyi çok severim ama Türkiye’deki absürd komedi örnekleri hep yetersizdi. Cem Yılmaz, Şahan Gökbakar, Ahmet Kural ve Murat Cemcir gibi usta isimlerin dışında çekilen komedilerin yerlerde süründüğünü söylemek doğru olur. Kaliteli dediğimiz bu isimlerin filmleri de dönemin rengi olan kanka komedileriydi. Cem Yılmaz’ın Hokkabaz’ında ilizyonist İskender ile partneri Maradona’nın arkadaşlığı, Çakallarla Dans’ta İlker Ayrık ile Şevket Çoruh’un canlandırdığı Kayınço Gökhan ve Muhasebeci Servet’in işbirliği, Çalgı Çengi ve Düğün Dernek serisinde Murat Cemşir ile Ahmet Kural’ın kankalığı hep böyle komedilerdi. Halbuki 2018’in ilk aylarından itibaren iş yapan komediler aynı Yeşilçam’daki gibi odak noktasına aileyi alan yapımlar. İşin ilginci daha önce kanka komedileri çeken isimler de aile komedilerine döndü. Mesela Çakallarla Dans’ın yönetmeni Murat Şeker Görevimiz Tatil’de yıllar sonra tatile çıkan bir ailenin macerasını anlattı. Cem Yılmaz’ın Arif v 216 filminde Arif, Pembe Şeker ve ailesinin içine girdi. Önümüzdeki hafta vizyona girecek olan Ailecek Şaşkınız filminde Murat Cemşir ile Ahmet Kural’ı aile ortamında seyredeceğiz. Zaten filmlerin isimlerine baksanıza Aile Arasında, Ailecek Şaşkınız, Peker Açıkalın’ın Nisan’da vizyona girecek olan Karımı Gördünüz mü? ve bunun gibi birçok film. Daha BKM’nin vizyone girecek aile komedilerinden bahsetmedik. Kısacası komedide yine aileler işbaşında…

Serdar Akbıyık
1967 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Antropoloji Bölümü'nü bitirdi. Erol Simavi Vakfı Gazetecilik Bursu'nu kazanıp iki yıllık eğitimden sonra Hürriyet Gazetesi'nde istihbarat muhabiri olarak mesleğe başladı. 1992 yılında Hürriyet Yazıişleri'ne geçti. 1993'te Spor Gazetesi'ni kuran grupta yer aldı. 1996'da Hürriyet Yazıişleri'ne döndü. 1999'da Star Gazetesi kuruluşunda bulunmak için Hürriyet'ten ayrıldı. 2000-2001 yıllarında Almanya'da Star Gazetesi'ni çıkaran grupta Yazıişleri Müdürlüğü yaptı. 2002'de Türkiye'ye dönüp Star Grubu'na bağlı olan ve yeniden yayımlanan Hayat Dergisi'nde görev aldı. Hayat Dergisi'nde ve Star Gazetesi'nde sinema eleştirmenliği yaptı. 2004 yılında Star Gazetesi Yazıişleri Koordinatörlüğü görevine getirildi. Halen Star Gazetesi İnternet Yayın Müdürlüğü ve sinema eleştirmenliğini sürdürmektedir. Star Gazetesi, Kral Müzik Dergisi ve internette çıkardığı Cinedergi'de sinema yazıları yayımlanmaktadır. 2007 yılında "Türk Sineması'nı Yönetenler" adlı yönetmenlerle yaptığı röportajları kapsayan bir kitap çıkardı.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.