Banu Bozdemir

Siz son on beş günü nasıl geçirdiniz bilmem ama ben, biz filmlerle çevrilmiş bir dünyanın ortasındaydık… Gittiğimiz her yol, kat ettiğimiz her mesafe, her muhabbet, baktığımız her şey filmlere çıkıyordu, filmlere yönelikti… Böyle olunca ‘sinematografik’ insanlar olarak ortalıkta dolaşmamız da çok normaldi…

Aslında bir şehre festival gelince insanların hayatı bizim (yani bir sinema yazarı, bir sinema muhabiri) kadar değişmez herhalde… Çünkü festival organizasyonu biz sinema yazarları için her geçen gün daha cazip koşullar sunmaya devam ediyor… Bu sene Aksanat’ın üst katına kurulan basın odasında festivali elimizden geldiğinde takip etmeye, birbirimize fikir beyan etmeye ve festivale olabildiğince yakın olmaya özen gösterdik… Herkes beğenileri birbirine sundu, beğenmediği filmler konusunda birbirini uyardı… Ama sinemanın kişisel beğeni düzeyiyle fazlasıyla ilgisi olduğunu düşündüğüm için herkesin kendi isteğinde direttiğine de fazlasıyla tanık oldum… Festival öncesi öneriler, festival sonrası beğeniler derken ben kendi top beşimi de bu satırlara hemen sıkıştırayım…

 

  • Sessiz Işık / Silent Light (Carlos Reygadas)
  • Kaotik Ana / Chaotic Ana (Julie Medem)
  • Düşüş / The Fall (Tarsem Singh)
  • Kırmızı Balonun Yolculuğu / Flight Of The Red Balloon (Hou Hsiao-Hsien)
  • Ulzhan (Volker Schlöndorff)

Festivalin konukları arasında benim en fazla ilgimi çeken Cezayir doğumlu bir çingene olan Tony Gatlif oldu… Filmlerini çok sevdiğim, ruhunu filmlerine olanca gücüyle yansıttığı için ve muhalif tavrını her zaman belli ettiği için gerçekten de hayran olunacak bir adam…

Festivalin bir diğer has adamı da Fransız Marc Caro ‘ydu. Hayal gücünün sınır tanımazlığını sinemanın sınır tanımazlığıyla bir hayli iyi bağdaştıran yönetmen zaten, bir hayli çılgındı zaten…

Tony Gatlif’le sinema dersine katılan yönetmen Abderrahmane Sissako ise küçük kızını (bebek) sinema dersinden, ödül gecesine ve festival partisine kadar getirerek, sinemanın evrensel ve her yaş için geçerli olduğunu bir kez daha gösterdi… Küçük kızın bebek sesi, ödül alanların sesine, söyleşiyi dinleyenlerin kulaklarına kadar ulaştı ve karıştı…

Festivalin en önemli kısmı aslında en sonunda yapılan ve büyük bir kesimi ilgilendiren ödül kısmı tabii ki… Memnun olan da vardı, memnun olmayan da… Herkes fikirlerini bize söyleyip, ‘bunu da yazsanıza, şunu da yazsanıza ’ diyordu bize… ‘Ben sadece aracıyım’ misali bazılarına yer vereyim istiyorum… Festival partisinden kulağıma yapışanlar diyeyim en iyisi… Çağan Irmak, aldığı Radikal Halk Ödülü’nü ironik bulduğunu söyledi. Anlaşılamaz olduğu söylenen bir filme halk ödülü verilmesi ona ve birçok insana göre ironikti gerçekten de… Aynı şey uluslar arası yarışmanın galibi ‘Yumurta’ için de geçerliydi…

En İyi Yönetmen Ödülü’nü kazanan Derviş Zaim konusunda herkes ‘hak ettiği’ yönünde hemfikirdi… Nokta, her açıdan başarılı bir filmdi. Zaim’in gitgide oturan ve kendini farklılaştıran yapısı ilgi çekici…

Gelelim Tatil Kitabı’na… Naif bulundu ve beğenildi… Bundan sonra festivalleri dolaşması muhtemel filmlerden… Zaten yazının sonunda festival sonuçları yer alıyor. Benim memnun olmadığım demeyeceğim ama performans olarak daha fazla beğendiğim Ara filminin oyuncusu Erdem Akakçe’ydi. Serhat Tutumluer en iyi erkek oyuncu seçildi, buna bir itirazım yok ama Akakçe bence daha iyiydi… Kadın oyuncu, kadın oyuncu rolleri sıkıntısı Türk sinemasının olmazsa olmazı olduğu için burada da kendini gösterdi. Gitmek filminin oyuncusu Ayça Damgacı bu sene bu ödülü kucakladı…

Bugün festivalin bir gün sonrası… Festivalden geriye koca bir yorgunluk kaldı… Festival düzenlemek de biraz suya yazı yazmak gibi gerçekten de… Meşakkatli, yorucu, bir o kadar da keyifli ama hiçbir şey zamana karşı koyamıyor işte…

Festival sonuçları

Sinema Onur Ödülü: . Alexander Sokurov

Altın Lale Ödülü: ‘Yumurta’ (Semih Kaplanoğlu)

Uluslar arası Yarışma Jüri Özel Ödülü: Tehlikeli Oyun / The Wave” (Dennis Gansel)

En İyi Türk Filmi: Tatil Kitabı (Seyfi Teoman)

En İyi Yönetmen: Derviş Zaim (Nokta)

En İyi Kadın Oyuncu: Ayça Damgacı (Gitmek)

En İyi Erkek Oyuncu: Serhat Tutumluer (Ara)

Ulusal Yarışma Jüri Özel Ödülü: Ara

FIPRESCI Uluslar arası Yarışma: Ben X (Nic Balthazar)

FIPRESCİ: Ulusal Yarışma: Tatil Kitabı (Seyfi Teoman)

Avrupa Konseyi Sinema Ödülü (FACE): Kör Dağ / Blind Mountain (Li Yang)

Ulusal Yarışma Radikal Halk Ödülü: Ulak (Çağan Irmak)

Uluslar arası Yarışma Radikal Halk Ödülü: Yumurta (Semih Kaplanoğlu)

 

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü mezunu. Sinema yazarlığına Klaket sinema dergisinde başladı. Dört yıl Milliyet Sanat dergisi ve Milliyet gazetesinde sinema yazarı, kültür sanat muhabiri ve şef yardımcısı olarak çalıştı. İki yıl Skytürk Televizyonunda sinema, sanat ve ‘Sevgilim İstanbul’ programlarında yapımcı, yönetmen ve sunucu olarak görev aldı. Antrakt Sinema Gazetesi’nde iki sene editör olarak çalıştı. Tarihi Rejans Rus Lokantasına hazırlanan ‘Rejans Tarihi’ ve ‘Rejans Yemekleri’ kitabının editörlüğünü yaptı. Rejans Rus lokantası başta olmak üzere birçok şirketin basın danışmanlığı görevini üstlendi. Film + sinema dergisine Türk sineması röportajları yaptı. Küçük Sinemacılar, Benim Trafik Kitabım, 'Çevremi Seviyorum' adı altında on iki tane ‘çevreci’, dört tane fantastik çevre temalı yirminin üzerinde çocuk kitabı bulunuyor. Sosyal medyada yolunu kaybeden bir genç kızın maceralarını anlattığı ‘Leylalı Haller’ yazarın ilk romanı. Kaşif Karınca ise beyaz yakalılara çocuk kafasıyla yazdığı ufak bir yaşam manifestosu özelliği taşıyor. TRT’ye çektiği ‘Bakış’ adlı bir kısa filmi bulunuyor. Halen aylık sinema dergisi cinedergi.com'un editörü, beyazperde.com ve öteki sinema yazarı. Kişisel yazılarını paylaştığı banubozdemir.com sitesi de bulunan yazar filmlerde ve festivallerde jüri üyesi olarak görev alıyor, filmlere basın danışmanlığı yapıyor, sinema ve kısa film atölyelerinde ders veriyor. Çocuklarla sinema ve çevre atölyeleri düzenliyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.